fbpx

Legislativní změny u e-shopů od 6. 1. 2023

Novinky platné od 6. 1. 2023 dávají e-shopům stopku nejen v čarování se slevami a prodejní cenou, novela zatrhne také přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze a jasnější bude dokonce i lhůta na dodání zboží. Čeká nás 11 stěžejních legislativních změn.

1. Nové tlačítko „OBJEDNAT“

Ač je to trochu úsměvné, od roku 2023 už na e-shopu nestačí tlačítko „Objednat“ či „Koupit“ atd. Z důvodu ochrany spotřebitele musí být tlačítko ve znění např. „OBJEDNAT A ZAPLATIT“.

2. Žádné falešné slevy

V pondělí prodáváte produkt za 1500 Kč a s příchodem Black Friday uděláte pro zákazníky 50% slevu, ale ve výsledku prodáváte za 1300 Kč, protože jste přecenili…tududumdum. Tak takhle už nyní ne! Slevu musíte vypočítat z nejnižší ceny, která byla u produktu uvedena alespoň 30 dní zpětně. Výjimka platí pro případ plynulého zlevňování.

Ukázkový příklad 1
E-shop prodává produkt za 2 000 Kč. Při listopadovém Black Friday se rozhodne udělat 20% slevu. Protože se zboží poslední měsíc prodávalo za 2 000 Kč, bude nová cena 1 600 s přeškrtnutou částkou 2 000 Kč. Následně se prodejce rozhodne využít předvánočního období a slevu zvýší na 30 %. Z 1 600 Kč tedy cena klesne na 1 400 Kč, přičemž jako původní cenu bude e-shop stále psát 2 000 Kč.

Ukázkový příklad 2
I tentokrát zůstaneme u původní ceny 2 000 Kč. Po 20% slevě vyvěsí e-shop zboží za 1 600 Kč. Po měsíci však cenu vrátí na původních 2 000 Kč. Pak bude chtít zase zlevňovat. Zboží stojí 2 000 Kč, jenže nejnižší cena v posledních dnech byla 1 600 Kč. Jako původní cenu musí uvést právě 1 600 Kč a z této ceny také bude vypočítávat procentní slevu.

3. Stop falešným recenzím

Čas od času jste pro svůj e-shop napsali hezkou recenzi? Raději s tím přestaňte! Tento počin je nejen zakázaný, ale také e-shopy mají nově povinnost dokazovat pravost recenzí.

4. Ztížení telefonických objednávek

Určitě to znáte: Méně zručný zákazník zavolá a diktuje zboží, které za něj zaklikáte a vytvoříte objednávku. To už nyní také neplatí! Nově musíte zákazníkovi zaslat celý seznam vybraného zboží na e-mail, který následně písemně (e-mailem) potvrdí a až poté může přijít objednávka.

5. Snadné odstoupení od smlouvy

Možná byste tomu nevěřili, ale zákazník může libovolně odstoupit od smlouvy (klidně jen zprávou na Facebook) a vy musíte odstoupení přijmout!

6. Všeobecné obchodní podmínky do e-mailu

Pryč jsou časy, kdy stačilo mít VOP v patičce. Zákazníkovi je musíte zaslat s objednávkou e-mailem (např. formát PDF).

7. Odeslání objednaného zboží do 30 dní

Bývalo volbou prodejce, kdy zboží doručí, naprosto dostačovalo, když byla u produktu informace o dodací lhůtě. Teď už vám musí na odeslání stačit 30 dní a pokud potřebujete více, musíte si to nechat zákazníkem odsouhlasit.

8. Férový košík

Nově je nemyslitelné, aby prodejce servíroval zákazníkovi zaškrtávací políčka, která by byla již defaultně předškrtnutá. Stejně tak prodejce nesmí přihazovat další položky do košíku zákazníka (např. prodloužené záruky, sestavení produktu a podobně). Výjimka je zde pouze pro bezplatné bonusy.

9. Personalizace cen

Novela říká, že pokud prodejce přizpůsobuje cenu na základě automatizovaného rozhodování spotřebitele, musí ho o tom informovat. Co to znamená v praxi? Některé e-shopy ukazují zákazníkovi odlišnou cenu podle toho, zda k nim jde přímo nebo ze srovnávače, ba dokonce stránku navštívil poněkolikáté. Cena byla například pro zákazníka vyšší, pokud šel přímo, než když ho obchodník lákal na srovnávači nižší cenou. Na základě analýzy nákupního chování také někteří prodejci využívají taktiku, že postupně zvyšují cenu neregistrovanému návštěvníkovi, který se opakovaně vrací, ale odchází bez nákupu.

10. Záruka a záruční list

Pokud garantuje e-shop zákazníkovi záruku delší, než jsou zákonem stanovené 2 roky, je e-shop povinen zaslat zákazníkovi k nákupu záruční list. Výhodou je, že nově to stačí e-mailem ve formě přiloženého PDF. 

11. Reklamace

Novela upravuje také tzv. „domněnku vady zboží”, která se mění z původních 6 měsíců na 1 rok. Jestliže zákazník zboží reklamuje, protože se domnívá, že zboží bylo prodáno v chybném stavu je povinností e-shopu dokázat, že to tak není. 

E-shop je nově zodpovědný také za:

  • zboží splňuje obvyklé vlastnosti stejného druhu (funkčnost a životnost)
  • zákazník musí ke zboží dostat i příslušenství, obal a návod (alespoň e-mailem)
  • zboží musí odpovídat popisu zboží z hlediska funkčnosti či kompatibility (platí hlavně pro elektroniku)
  • vady spojené s nesprávným nebo chybným návodem
  • sliby v reklamě vlastní i svého dodavatele/výrobce
  • vady softwaru (ručí za bezproblémové užívání včetně aktualizací po dobu záruky – 2 roky)


Náš zákazník, náš pán! To platí od 6. 1. 2023 dvojnásob!

Tak co na to říkáte? Máte v tom jasno?

Pokud stále tápete, doporučujeme oslovit právníka zaměřeného na problematiku e-shopů. Jestliže máte celkem jasno a potřebujete záležitosti technicky vyřešit, jsme tu na to my. Doporučujeme také shlédnout webinář Petry Dolejšové, která vše vysvětluje více dopodrobna.

Mějte svůj e-shop dle legislativních novinek, pomůžeme vám 😊.

Potřebuji s tímto pomoci

Autor článku: Andrea Čudová (Copywriter, SEO)
Zdroj informací:
https://www.wplama.cz/woocommerce-ochrana-spotrebitele-2023, https://www.penize.cz/ochrana-spotrebitele/437876-zmeny-pro-e-shopy-prehled-nova-pravidla-a-povinnosti, https://www.upgates.cz/a/zmeny-v-legislative-prehledne-co-vsechno-e-shopy-ceka, https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/informace-pro-spotrebitele/novela-zakona-o-ochrane-spotrebitele-a-obcanskeho-zakoniku–271440/

Kategorie:
  Články
tento článek byl sdílen 0 krát
 100