Je flat pouhým trendovým přeletem nebo tu vydrží natrvalo? Těžko říct. Ukáže doba. Podle mě nic netrvá věčně, ale je jasné, že tu může být zatraceně dlouhou dobu. Přináší totiž nesporné pokroky.
Flat design je nejrychleji rozšiřující se styl za poslední léta. Preferuje jednoduchost, otevřený prostor, dvourozměrné ilustrace bez jakýchkoliv stínů a přechodů. Klade velký důraz na přehlednost a použitelnost. Ozdobné prvky jsou zbytečné a odtahují pozornost od samotného obsahu. Z flat designu se jednoduše stane i design responzivní, který se přizpůsobí pro různé šířky obrazovky (mobilní telefony, tablety apod.).
Tímto stylem se netrefíte do každé cílové skupiny. Například pro děti bude určitě úspěšnější stínovaná grafika bohatá na přechody a odlesky. Nevýhodou je možná také i fakt, že plochá tlačítka nevzbuzují v člověku takovou invenci pro jeho kliknutí, jako když jsou tvořena ve 3D provedení.
Nazýván také skeuomorfismus – přenášení vzhledu materiálních věcí do uživatelského prostředí programů. Jistě si ještě pamatujete na iOS 6, kde jste byli zvyklí na textury látek, dřeva i propracované plastické ikony do detailů s odlesky a zakulacenými rohy. Realistický design má v uživateli evokovat něco, s čím se už setkal v běžném životě. Dříve, kdy počítačové technologie začínaly, měl tento styl napomoci lidem lépe pochopit, co má jaký prvek nebo ikona za funkci.
Tento směr vám dává velkou svobodu si vyhrát s různými detaily – přidávat stíny a různé přechody. Je tedy daleko snadnější se dostat do takové fáze, že zabřednete do kýče. Další nevýhodu vidím ve větší datové náročnosti. Toto pocítíte hlavně při načítaní webových stránek na mobilním telefonu.
Na závěr přikládám odkaz na velmi zajímavý web, kde se utkají ve vtipném podání flat design s reálným 😀 http://www.flatvsrealism.com/
Autor článku: Jan Křišťan (Grafický designér)